söndag 6 november 2011

Böcker och Beethoven



I Götgatsbacken ligger en liten pärla, nämligen Söderbokhandeln. Det är en av mina favoritplatser i Stockholm, en riktig oas på mitt på Söder. Alltid med ett inbjudande skyltfönster där jag stannar minst ett par gånger i veckan, alltid full av böcker som jag vill ha. Ibland går jag in och bara känner på böckerna och lyssnar på musiken som strömmar ur högtalarna, lite diskret sådär. Det är alltid klassiskt, oftast Beethoven eller Chopin. 

Och jag har insett att böcker är bland det bästa jag vet, näst efter att fika och stå på scen. Men hon som inga pengar har kan inga böcker köpa - hon får vackert skriva lista och vänta och hoppas att någon annan godhjärtad männska' där ute förbarmar sig över'na och bidrar med en bok till hennes påbörjade bibliotek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar