måndag 25 juni 2012

11 svar - 6 frågor

Häromdagen hittade jag en lista hos fina Ingrid och tar nu med den hit.


  
1. Vad vill du bli när du blir stor?
Jag vill bli skådespelare. Helst på teater men gärna film också. Det bästa vore att kunna kombinera musik, sång och teater och kunna göra mycket av allt. Men alltså konkret: Skådespelare! 

2. Om du bara fick lyssna på en skiva i resten av ditt liv, vilken skulle det då 
vara?
Jag lyssnar inte mycket på musik, jag har den oftast redan i "huvudet", men en skiva jag ständigt återkommer till är denna. Fint. Som. Snus.



3. Är du med i någon förening/parti/liknande?
Jag är med i Fredrika Bremer-förbundet. Efter att ha fått ett par stipendier från deras stiftelse fick jag ett års medlemskap gratis, sedan har jag blivit kvar. 

4. Vad brukar du och dina vänner göra tillsammans?
Prata. Skratta. Dricka vin. Fika. Prata mer. Skratta.

5. Vilken är din favoritfilmscen?
Åh vad svårt! Tycker mycket om julbordsscenen i Fanny och Alexander, eller egentligen är hela julaftonskvällen i den filmen magisk! Tycker även väldigt mycket om scenen i Amadeus när Salieri möter Mozart för första gången och inser att denna unga "galning" är så mycket bättre än han själv någonsin kommer bli. Fint och ledsamt på samma gång. Och slutscenen i Döda poeters sällskap. Ryser varje gång!

 6. Har du någon förebild? Motivera!
Det finns så många som jag inspireras av och ser upp till. Många som ger mig energi och mod att fortsätta med det jag gör. Musikaliska förebilder: Helen Sjöholm, Benny Andersson, Edith Piaf m.fl. Skådespelande förebilder: Lena Nyman, Bibi Andersson, Gunilla Röör, Gösta Ekman m.fl. Men, mina största förebilder är mina föräldrar! De har inte haft det så lätt alla gånger men ändå fortsätter de att se framåt, alltid vara positiva och göra det bästa av det de har. I dem har jag den största tryggheten och kärleken.


7. Vad gör du helst en ledig lördag?
Då frukosterar jag på Gildas och går sedan över gatan till Sthlms Stadsmission och fyndar. Sedan en lugn eftermiddag hemma eller ute på Djurgården. På kvällen hänger jag hemma på balkongen med fina vänner och njuter av det fina sällskapet.

8. Vilket är ditt favorit-tvprogram?
Jag har ingen tv tittar ganska ofta på webben. Just nu går två favoriter i repris: Kvartersdoktorn och Macken. Väl värda att se! 

9. Vad får dig att bli arg?
Orättvisor är aldrig kul, varken i den stora eller lilla världen. Jag blir arg när jag ser hur folk kan bete sig mot varandra och mot djuren och miljön och jag blir arg på mig själv när jag inte säger ifrån. Det är svårt att säga att man blir arg; det måste jag öva mig på.

10. Vad får dig att skratta?
Mina vänner får mig alltsomoftast att skratta. Mitt gudbarn likaså, han är en riktigt kul femåring, helt utan att veta om det. Filip och Fredrik ibland när jag är på det humöret.


11. Vilket är ditt bästa utflyktsmål?
Oj. Jag måste säga Waldemars udde ute på Djurgården. Både natur och kultur i en ljuv förening, nästan mitt i stan. Att sitta på en bänk i solnedgången i Prins Eugens trädgård är nog bland det bästa som finns. Vattnet som slår in mot land, utsikten över hufvudstaden, smaken av saltvatten i munnen och doften av blommor och nyklippt gräs. Ett riktigt smultronställe!


Här kommer mina utmanarfrågor: 


1. Om du fick åka tidsmaskin bakåt i tiden, vart och när skulle du åka då? 
2. Vilka tre saker finns alltid i ditt kylskåp? 
3. Var tror du att du befinner dig om 5 år? 
4. Vem identifierar du dig mest med i Mumindalen?
5. Vilken/Vilka är din/a favoritförfattare?
6. Vad längtar du efter? 



Jag utmanar Elin-AliceRebeccaHanna, Elin och Angeliqa

3 kommentarer:

  1. ja tänk om man fick jobba med sång, dans och teater. <3

    SvaraRadera
  2. Självklart prickar du in förebilderna också!

    SvaraRadera
  3. Hej fina du! Det blir aldrig av att jag gör några inlägg av alla de där utmaningarna, så du får svaren här:

    1. Om du fick åka tidsmaskin bakåt i tiden, vart och när skulle du åka då?
    Jag är ganska trött på tanken att vilja leva i en annan tid för hur man än vrider och vänder på det så var det inte bättre förr. Om jag vill titta på tiotalskonst, gå på tjuogtalsfester, bo i ett trettiotalshus, pussa på pojkar som ser ut som fyrtiotalsfilmstjärnor, ha på mig femtiotalsklänningar, vara sextiotaligt revolutionär, bo i sjuttiotalsligt kollektiv, lyssna på åttiotalssynth och se amerikanska nittiotalsserier så gör jag det faktiskt hellre nu, 2012.

    2. Vilka tre saker finns alltid i ditt kylskåp?
    Sambal oelek, soja och champinjoner.

    3. Var tror du att du befinner dig om 5 år?
    Ingen aning alls. När jag var i Köpenhamn med mina kurskompisar häromveckan satt vi en kväll och började planera återträffar. Eftersom vi drack en del öl och hade lite separationsångest och ingen vet något om sin framtid, lekte vi en lek: i tur och ordning tittade vi på en person och så fick vi andra fem komma överrens om vad vi trodde att den personen kunde tänkas göra om tio år (då vi skulle vara mellan 29 och 36 år gamla). Mina kompisar kom då fram till att jag om tio år springer runt i Paris och är något slags viktig bibliotekarie, jag har en katt och flera älskare - som jag brevväxlar med. De kan ha utvecklat historien lite mer men det här är allt jag minns.

    4. Vem identifierar du dig mest med i Mumindalen?
    Det som är så fint med Muminböckerna är att alla karaktärerna har egenskaper man identifierar sig med. Jag känner mig som både Mumintrollet, Snorkfröken, Lilla My, Muminmamman och Snusmumriken.

    5. Vilken/Vilka är din/a favoritförfattare?
    Tove Jansson är såklart ett säkert kort. Sen finns det författare som jag bara läst någon enstaka bok av men verkligen gillat deras sätt att skriva, till exempel: Helena Henschen, Sara Stridsberg och min kompis Isabella Nilsson (alla de här exemplen är i och för sig sånt jag läst i år, för det var dem jag hade i huvudet)

    6. Vad längtar du efter?
    Ingenting. Jag har försökt stänga av framtidsdelen i min hjärna för att slippa oroa mig för saker, men jag tror tyvärr det resulterar i att man slutar längta.

    SvaraRadera